Traktorgrävare
Traktorer, fordon och maskiner
Denna traktorgrävare byggdes av Sven Johansson från Tvååker under vintern 1959.
1959
Sven hyrde hus på Bråten i Tvååker och jobbade med dikningsarbeten hos Jönrup i Morups prästgård. Här fick han idéer om hur en effektivare täckdikning kunde gå till och skissade därför på en traktorgrävare. För att tillverka själva grävaggregatet samarbetade han med Vaggeryds Mekaniska Verkstad. Montering och anpassning till en traktor skedde hos PJ Svenssons Mekaniska Verkstad i Halmstad. Som bas använde man en vanlig jordbrukstraktor. Sven införskaffade en Fordson Major Diesel hos Erik Karlssons Maskinaffär i Veddige, denna delfinansierade han genom att byta in sin bil, en DKW. Sven fick betala en mellanskillnad på 6 000 kr.Hela vintern pendlade Sven mellan Tvååker, Vaggeryd och Halmstad för att få alla bitar på plats. Efter intensivt arbete var traktorgrävaren klar frampå vårkanten -59 och kunde sättas i arbete. Eftersom detta var en ny konstruktion visade både Volvo och andra aktörer ett visst intresse för maskinen med dess olika lösningar därför såldes också en del ritningar till Vaggeryds Mekaniska. Senare dök liknande konstruktioner upp från både Volvo och Vaggeryds Mekaniska.De vanligaste uppdragen var dikningsarbete åt lantbrukare framför allt i trakterna runt Varberg som Tvååker, Grimeton, Himle, Hunnestad, Långås. Timkostnaden var på ca 20 kr/tim. Sven grävde och för utjämning av dikesbotten samt nedläggning av rör fick han hjälp av John och Erik Lundell. Ett stort uppdrag som skapade arbete under lång tid var att återställa alla de dräneringsdiken som skadades när man grävde vattenledning från Varberg till Värö Bruk och Ringhals. Ett annat jobb var att högst uppe på Varbergs Fästning jämna ut den matjord som idag är gräsbevuxen.De blev under många år ett glatt team som åkte runt och utförde dikningsarbeten året runt och ibland under väldigt blöta och besvärliga förhållanden. Hösten 1960 flyttade Sven till Nygård i Vessigebro och grävningsuppdragen utgick då därifrån vilket gjorde att kundkretsen utökades till Vessigebro med omnejd. Ända fram till mitten av 70-talet användes traktorgrävaren regelbundet, då hade timmätaren gått varvet runt flertalet gånger.